Technische keuring

Verduidelijking rond keuring van banden in Vlaanderen vanaf 1 december 2024

In de praktijk beperkt de doorgevoerde wijziging bij de keuring van de banden zich slechts tot drie controlepunten, namelijk voor de “snelheidsindex”, “profieldiepte” en “E- of e-markering”. Hoewel bepaalde aspecten niet meer gecontroleerd worden tijdens de technische keuring, blijven de technische vereisten ongewijzigd. Het voertuig MOET dus nog steeds technisch in regel zijn of men riskeert problemen bij wegcontroles of met verzekeraars bij eventuele schadegevallen. Zo moeten de technische karakteristieken van banden die op éénzelfde as zijn gemonteerd, gelijk zijn, wat bijvoorbeeld niet het geval is bij winter- en zomerbanden op éénzelfde as. MOW Vlaanderen, verantwoordelijk voor de technische keuring in Vlaanderen, laat weten dat er geen versoepeling is!

Conclusie

De verantwoordelijkheid voor het naleven van de technische eisen blijven bij de professional en de bestuurder, ook al worden bepaalde zaken niet specifiek gesanctioneerd tijdens de keuring. Voor de bandencentrales en garages verandert er over de bandensymmetrie per as niets aan de “Good Practices”!

Sectoradvies

PneuBand en Federtyre geven het volgende advies aan alle bandenspecialisten:
Zorg ervoor dat er steeds banden worden gemonteerd die conform zijn met wat er op het gelijkvormigheidsattest (COC) of andere aanvaardbare bronnen voor bandenvereisten (PVG, kentekenbewijs, …) wordt vermeld. Het monteren van banden met een lagere snelheidsindex dan de maximale snelheid van het voertuig kan gevaarlijke gevolgen hebben. Pas dit dus enkel toe in zeer uitzonderlijke gevallen en breng deze klanten op de hoogte van de gevaren en de lokale wetgeving in de regio’s buiten Vlaanderen.

Als u toch banden monteert met een lagere snelheidsindex, kleef dan zeker een sticker op het dashboard die de maximumsnelheid aangeeft en laat uw klant een document ondertekenen dat dit op zijn eigen risico is. Als de klant zich met deze banden in Wallonië of in een ander land begeeft is hij niet in orde met de technische eisen en riskeert een boete.

© 2024 Donckers bandencentrale | webdesign by Procor | GDPR