De opbouw van een radiaalband
1) Het loopvlak
Het deel van de band dat in contact komt met het wegdek
– Hoe zachter de rubbersamenstelling van het loopvlak, hoe beter de grip
– Hoe harder de rubbersamenstelling van het loopvlak, hoe duurzamer de band is
In deze rubberlaag worden groeven aangebracht (het profiel) om het water af te kunnen voeren, dat tijdens het rijden “klem komt te zitten” tussen het wegdek en de band. Het profiel van een band dient dus voor de afvoer van water op het wegdek.
Klik hier om te weten wanneer Uw banden versleten zijn.
2) Karkasgordels
De gordels (lagen staaldraadweefsel die boven op de radiaal karkas worden gekleefd) zorgen ervoor dat de band een rechthoekige vorm krijgen, met als resultaat een groter contact met de weg. Deze karkasgordels dienen ook als beschermende laag tegen inrijdingen.
3) De radiaal karkas
deze karkaslaag loopt van hieldraad tot hieldraad, en is de enige karkaslaag die de band bijeen houdt : de draden van deze laag houden de bandendruk ‘gevangen’. Beschadiging van deze radiaal karkaslaag resulteert in een blaas op de flank of loopvlak, welke kan resulteren in een klapband. Indien deze draden in de flank van de band beschadigd zijn, dient de band te worden vervangen: dit in onherstelbaar.
4) De tubeless-laag
de ‘binnenste’ laag van de band. Net zoals een ballonnetje verliest ook een band langzaam maar zeker z’n druk: de luchtmoleculen zijn dermate fijn dat deze langzaam door de rubber heen kunnen ontsnappen. De tubelesslaag is een heel dunne rubberlaag met een speciale rubbersamenstelling, die de band quasi 100% luchtdicht (maar niet volledig).
5) De flank
de zijkant van de band die zorgt voor het comfort. Een voertuig rijdt op samengeperste lucht, en oneffenheden van het wegdek worden opgevangen in de zijkant van de band. Zoals U kon lezen onder punt 3 (radiaal karkas) moet een band die een bult (of blaas) vertoont in de flank vervangen worden wegens gevaar op ontploffen. Uitzonderlijk zal U ook wel eens een kleine ‘deuk’ kunnen waarnemen in deze zone : op deze plek liggen dan 2 kabels op elkaar waardoor de band op die plek minder uitzet wanneer hij opgeblazen is. Dit is geen constructiefout en ook niet gevaarlijk : het is eigenlijk zelfs het sterkste punt van de band.
6) De hiel
het deel van de band dat luchtdicht aansluit tegen de velg. Vuil tussen de hiel en de velg, beschadiging van de hiel of een velg die niet meer mooi rond is kunnen er voor zorgen dat de lucht ontsnapt tussen velg en hiel.
7) De hieldraad
een ‘hoepel’ die de ganse band rond loopt, en gemaakt is van een zeer sterke staalkabel. De radiaal karkas die de druk in de band gevangen houdt, wordt aan deze hieldraad bevestigt. De hieldraad ‘klemt’ de band rond de velg.