Home » Banden
De banden van uw voertuig zijn cruciaal voor uw veiligheid en rijcomfort, hoewel ze vaak ondergewaardeerd worden. Grip, handling en comfort zijn direct afhankelijk van de juiste bandenkeuze. Bedenk dat slechts vier kleine stukjes rubber, ter grootte van een postkaart, het enige contact vormen tussen uw voertuig en de weg.
Bij Donckers bieden we een breed assortiment banden voor elk gebruik en budget, zonder in te boeten aan kwaliteit. Wij verdelen alle gerenommeerde bandenmerken die in België verkrijgbaar zijn. Neem contact met ons op voor informatie over prijzen en beschikbaarheid.
Wilt u meer weten over bandenspanning, profiel en slijtage?
De drie verschillende productgroepen hebben elk hun sterke en zwakkere eigenschappen. Een beslissing dient daarom verstandig afgewogen te worden.
Belangrijke factoren die meespelen in Uw beslissing zijn:
Naast de ‘standaard’ zomerbanden, waarmee uw wagen door de constructeur standaard voorzien wordt, onderscheiden we ook winterbanden en all-season banden. Deze 3 producten verschillen technisch grondig, en hebben bijgevolg ook zeer verschillende eigenschappen.
Zomerbanden hebben – ook bij hoge snelheid – een zeer goede baanligging: de massieve profielblokken zorgen ervoor dat de wagen vast op de baan ligt, en de hardere rubbersamenstelling zorgt voor een beter kilometer-rendement. In winterse omstandigheden (glad wegdek, ijzel, sneeuw) geeft dit soort profiel echter net zeer weinig grip, terwijl de harde rubbersamenstelling onder invloed van de koude nog harder wordt.
Omstandigheden en eisen waaraan zomerbanden dienen te voldoen:
Eigenschappen:
Winterbanden hebben in winterse omstandigheden (vanaf +7°C en minder) bij lagere snelheid een merkelijk betere grip en trekkracht op natte, besneeuwde of bevroren wegen ; de talloze fijne lamellen grijpen elke oneffenheid op een glad wegdek om zo de grip te waarborgen, terwijl de zachte rubbersamenstelling met silica er voor zorgt dat ook bij zeer lage vriestemperaturen de rubber z’n flexibiliteit niet verliest. Bij hoge snelheden wordt deze band dan weer net minder baanvast.
Omstandigheden en eisen waaraan winterbanden dienen te voldoen:
Eigenschappen:
All Season banden hebben hetzelfde profiel als een winterband, maar een gelijkaardige rubbersamenstelling als een zomerband. Hij combineert met andere woorden de voor- maar ook de nadelen van beide producten:
Omstandigheden en eisen waaraan ze dienen te voldoen:
Eigenschappen:
Banden zijn meer dan alleen zwarte rubberen ringen; ze zijn een complex samenspel van technologie en materialen, ontworpen voor optimale prestaties en veiligheid. Om u te helpen de juiste keuzes te maken en uw banden beter te begrijpen, hebben we een reeks technische aspecten op een rij gezet. Gebruik de onderstaande tabbladen om dieper in te gaan op de specifieke details die voor u belangrijk zijn.
205: de breedte van Uw band, in mm
55: de flankhoogte van Uw band : dit is een percentage van de breedte (in dit geval, 55% van 205mm)
R: de R van Radiaal : dit is een band met radiaal karkas. Banden met een diagonaal karkas (zeer zeldzaam geworden bij personenwagens) hebben hier als symbool een – of B van Bias staan.
16: de diameter van Uw velg, uitgedrukt in inches (duim) : het “gat” in de band is exact even groot als de diameter van de velg, opdat de band perfect luchtdicht tegen de velg zou aansluiten.
91: dit getal geeft het draagvermogen (maximale belasting) van Uw band weer : 91 staat voor 615 kg per band. Bij een correcte bandendruk kan deze band dus maximaal 615 kg gewicht dragen. U vindt een overzicht van alle draagvermogens-indexen hier terug.
V: deze letter geeft de snelheidscode (maximale snelheid) van de band weer : “V” staat voor 240 km / h. U vindt ter referentie een overzicht van alle snelheidscodes hier terug.
Radial is het soort karkasstructuur, gebruikt in de productie van deze band. Meer info mbt de karkasstructuren vindt U hier.
Tubeless betekent dat de band gemonteerd mag worden zonder binnenband (indien ook de velg dit toestaat uiteraard). Dergelijke band is tijdens z’n constructie voorzien van een speciale inwendige rubberlaag, die er voor zorgt dat de lucht in de band bijna niet door de rubber heen kan ontsnappen. Indien hier Tube Type staat, betekent dit “met binnenband te monteren”. Gedetailleerde info mbt de constructie van een band vindt U hier.
deze afkorting betekent dat deze band een Run-flat band is. Elke fabrikant gebruikt hiervoor zijn eigen afkorting. Mogelijke afkortingen zijn :
Gedetailleerde info mbt runflat banden vindt u hier terug.
De hierop volgende letter/cijfercombinatie geeft weer, waar en wanneer deze band werd geproduceerd. De laatste 4 cijfers geven de productiedatum van de band weer (lees verder onder puntje 7).
Markering die weergeeft dat deze band voldoet aan de ECE regelgeving.
Goedkeuringsnummer die hoort bij de ECE regelgeving. De kleine “s” die volgt op deze goedkeuringsnummer geeft weer dat deze band ook voldoet inzake de nieuwe geluidsnormen waaraan specifieke banden dienen te voldoen.
De eerste 2 cijfers geven de week weer, de laatste 2 cijfers het jaar waarin de band werd geproduceerd. 2207 wil dus zeggen: week 22 van 2007
Uitzondering: Banden geproduceerd voor 2000, hebben een 3-cijferige code: hierbij staan de eerste 2 cijfers nog steeds voor de week, het laatste cijfer voor het jaartal . Zo zal een band met code “227<” staan voor 22ste week 1997 (let op het driehoekje achter de cijfercode) of – indien 227 zonder driehoekje – voor 22ste week 1987
ter hoogte van deze afkorting bevindt zich op het loopvlak van Uw band de “Tread Wear Indicator”. De kleine blokjes in het loopvlak zijn 1.6mm hoog: de wettelijke minimum profieldiepte van de band. Zodra de profielblokken van de band even ver zijn afgesleten als de hoogte van deze slijtage-indicators, is de band ook voor de technische keuring ‘versleten’ en wordt de band afgekeurd.
Een band wordt geproduceerd door opeenvolgend verschillende lagen staaldraad, nylondraad en/of polyesterdraad, gecombineerd met rubber in talloze verschillende rubbersamenstellingen, op elkaar te “kleven”. Deze opeenstapeling van verschillende lagen vormt de karkasstructuur. Hier boven op wordt nog een dikke laag rubber gelegd die het loopvlak zal vormen.
Deze ruwe band wordt daarop in een bakvorm gestoken en onder hoge druk verhit : hierdoor komt het vulkanisatieproces in actie. Bij deze vulkanisatie gaat de rubber een chemische verbinding aan met bepaalde bijgevoegde chemische componenten. Hierdoor hardt de rubber uit, en krijgt de band zijn definitieve uiterlijk (belettering, profieltekening, enz.)
We onderscheiden 2 verschillende soorten karkasstructuren bij de productie van een band:
Diagonaal banden zijn ‘verouderde technologie’ omdat deze banden enkele belangrijke tekortkomingen vertonen t.o.v. radiaal banden:
Het deel van de band dat in contact komt met het wegdek
In deze rubberlaag worden groeven aangebracht (het profiel) om het water af te kunnen voeren, dat tijdens het rijden “klem komt te zitten” tussen het wegdek en de band. Het profiel van een band dient dus voor de afvoer van water op het wegdek.
Klik hier om te weten wanneer Uw banden versleten zijn.
De gordels (lagen staaldraadweefsel die boven op de radiaal karkas worden gekleefd) zorgen ervoor dat de band een rechthoekige vorm krijgen, met als resultaat een groter contact met de weg. Deze karkasgordels dienen ook als beschermende laag tegen inrijdingen.
deze karkaslaag loopt van hieldraad tot hieldraad, en is de enige karkaslaag die de band bijeen houdt : de draden van deze laag houden de bandendruk ‘gevangen’. Beschadiging van deze radiaal karkaslaag resulteert in een blaas op de flank of loopvlak, welke kan resulteren in een klapband. Indien deze draden in de flank van de band beschadigd zijn, dient de band te worden vervangen: dit in onherstelbaar.
de ‘binnenste’ laag van de band. Net zoals een ballonnetje verliest ook een band langzaam maar zeker z’n druk: de luchtmoleculen zijn dermate fijn dat deze langzaam door de rubber heen kunnen ontsnappen. De tubelesslaag is een heel dunne rubberlaag met een speciale rubbersamenstelling, die de band quasi 100% luchtdicht (maar niet volledig).
de zijkant van de band die zorgt voor het comfort. Een voertuig rijdt op samengeperste lucht, en oneffenheden van het wegdek worden opgevangen in de zijkant van de band. Zoals U kon lezen onder punt 3 (radiaal karkas) moet een band die een bult (of blaas) vertoont in de flank vervangen worden wegens gevaar op ontploffen. Uitzonderlijk zal U ook wel eens een kleine ‘deuk’ kunnen waarnemen in deze zone : op deze plek liggen dan 2 kabels op elkaar waardoor de band op die plek minder uitzet wanneer hij opgeblazen is. Dit is geen constructiefout en ook niet gevaarlijk : het is eigenlijk zelfs het sterkste punt van de band.
het deel van de band dat luchtdicht aansluit tegen de velg. Vuil tussen de hiel en de velg, beschadiging van de hiel of een velg die niet meer mooi rond is kunnen er voor zorgen dat de lucht ontsnapt tussen velg en hiel.
een ‘hoepel’ die de ganse band rond loopt, en gemaakt is van een zeer sterke staalkabel. De radiaal karkas die de druk in de band gevangen houdt, wordt aan deze hieldraad bevestigt. De hieldraad ‘klemt’ de band rond de velg.
Wanneer U op nat wegdek rijdt – bestaat de kans dat U te maken krijgt met aquaplaning. Dit fenomeen kan je best vergelijken met een platte steen die over het stilstaande water van een meertje ketst : het water raakt geklemd tussen de band en het wegdek, waardoor de band zich niet meer door de waterfilm heen kan ‘drukken’. De band glijdt over het wateroppervlak, met als gevolg volledig verlies van controle over Uw voertuig.
De groeven die zich tussen de profielblokken van Uw band bevinden, dienen als kanalen om het teveel aan water tussen je band en het wegdek af te voeren. De diepte van deze groeven noemt men de profieldiepte.
De wettelijk toegestane minimum profieldiepte voor banden is 1.6 mm. Dit kan U controleren met een profielmetertje (gratis te bekomen in onze filialen indien voorradig) ofwel aan de hand van de zogenaamde “TWI” ofwel “tread wear indicator”. Dit zijn kleine dwarsblokjes die zich onderaan in de belangrijkste lengteprofielgroeven van Uw band bevinden, gelijkelijk verdeeld over de ganse omtrek van de band.
Deze blokjes zijn 1.6mm hoog : zodra het loopvlak van je band dermate is afgesleten dat het loopvlak op gelijke hoogte komt met deze blokjes, is de band ook afgekeurd voor verder gebruik door de technische keuring.
Deze zeer oude wetgeving is echter reeds lang achterhaald aangezien deze niet meer beantwoordt aan de vermogens en eisen van de hedendaagse voertuigen. Uit talrijke tests uitgevoerd door verschillende bandenfabrikanten is gebleken, dat de veiligheidsreserves reeds aanzienlijk verminderen met een restprofiel van minder dan 3mm !
Het internationale wettelijke minimumprofiel voor banden is 1.6mm restprofiel.
Echter, In het geval van winterbanden biedt een profieldiepte van minder dan vier millimeter slechts een minimaal resterende veiligheidsmarge op winterse wegen : de grip van uw banden op besneeuwde of ijzige ondergrond is namelijk recht evenredig verbonden met de profieldiepte van uw winterbanden.
In een aantal Europese landen geldt een afwijkend wettelijke minimum profieldiepte voor winterbanden. Zo bijvoorbeeld in Oostenrijk (waar winterbanden wettelijk verplicht zijn), worden winterbanden met een restprofieldiepte van minder dan 4 millimeter niet langer goedgekeurd als winterband. (bron: http://www.winterreifen-pflicht.at/winterreifenpflicht_pkw.html).
Acht u de vervanging van uw winterbanden – in functie van het gebruik van Uw wagen en in welke landen U er mee rijdt – noodzakelijk, mail ons dan, en wij zorgen er graag voor dat deze tijdig voor U klaar staan conform Uw online afspraak!
In geval U de bestuurder van een leasewagen bent, verdient het aanbeveling om eerst uw vlootbeheerder te contacteren, teneinde een eventuele bestelling van extra winterbanden op voorhand af te toetsen tegen de desbetreffende stipulaties in uw leasecontract.
In de praktijk beperkt de doorgevoerde wijziging bij de keuring van de banden zich slechts tot drie controlepunten, namelijk voor de “snelheidsindex”, “profieldiepte” en “E- of e-markering”. Hoewel bepaalde aspecten niet meer gecontroleerd worden tijdens de technische keuring, blijven de technische vereisten ongewijzigd. Het voertuig MOET dus nog steeds technisch in regel zijn of men riskeert problemen bij wegcontroles of met verzekeraars bij eventuele schadegevallen. Zo moeten de technische karakteristieken van banden die op éénzelfde as zijn gemonteerd, gelijk zijn, wat bijvoorbeeld niet het geval is bij winter- en zomerbanden op éénzelfde as. MOW Vlaanderen, verantwoordelijk voor de technische keuring in Vlaanderen, laat weten dat er geen versoepeling is!
De verantwoordelijkheid voor het naleven van de technische eisen blijven bij de professional en de bestuurder, ook al worden bepaalde zaken niet specifiek gesanctioneerd tijdens de keuring. Voor de bandencentrales en garages verandert er over de bandensymmetrie per as niets aan de “Good Practices”!
PneuBand en Federtyre geven het volgende advies aan alle bandenspecialisten:
Zorg ervoor dat er steeds banden worden gemonteerd die conform zijn met wat er op het gelijkvormigheidsattest (COC) of andere aanvaardbare bronnen voor bandenvereisten (PVG, kentekenbewijs, …) wordt vermeld. Het monteren van banden met een lagere snelheidsindex dan de maximale snelheid van het voertuig kan gevaarlijke gevolgen hebben. Pas dit dus enkel toe in zeer uitzonderlijke gevallen en breng deze klanten op de hoogte van de gevaren en de lokale wetgeving in de regio’s buiten Vlaanderen.
Als u toch banden monteert met een lagere snelheidsindex, kleef dan zeker een sticker op het dashboard die de maximumsnelheid aangeeft en laat uw klant een document ondertekenen dat dit op zijn eigen risico is. Als de klant zich met deze banden in Wallonië of in een ander land begeeft is hij niet in orde met de technische eisen en riskeert een boete.
Zoals in elke sector, geldt ook hier het principe “de vervuiler betaalt”. Concreet betekent dit dat de bandenfabrikanten en importeurs elks individueel moeten instaan voor de ophaling en verwerking van Belgische afvalbanden, door hen geproduceerd of geïmporteerd.
De bandenfabrikanten richtten hiertoe een beheersorganisme op, genaamd Recytyre. Recytyre vzw neemt de aanvaardingsplicht over van de bij hen aangesloten Belgische importeurs of producenten. De eindverkopers van banden kunnen met hun afvalbanden gratis terecht bij het inzamelsysteem van Recytyre.
Afvalbanden worden op geregistreerde inzamelpunten (bandencentrales, garages, …) opgehaald door één van de gehomologeerde Recytyre-inzamelaars. Zoniet kunnen de oude banden gratis afgegeven worden aan de leverancier van nieuwe banden, of kan de eindverkoper met zijn oude banden terecht bij een inzamelpunt voor professionals.
Om dit inzamel- en verwerkingssysteem te financieren storten de importeurs/producenten vanaf de inwerkingtreding van het Recytyresysteem een milieubijdrage in een fonds. Deze milieubijdrage wordt dan via tussenhandelaar en eindverkoper bij elke verkoop van een nieuwe band doorgerekend aan de eindgebruiker. Bij elke nieuwe band betaalt de eindgebruiker dus een milieubijdrage, die afzonderlijk (per klant en per type) op de factuur wordt vermeld. Het gaat hier uitsluitend over nieuwe banden : voor tweedehandsbanden of banden met een vernieuwd loopvlak mag geen milieubijdrage aangerekend worden.
De aanvaardingsplicht geldt voor alle soorten rubber afvalbanden, uitgezonderd fiets- en rupsbanden. Ze geldt zowel voor de vervangmarkt als voor de markt van eerste montage. Eindverkopers van banden zijn verplicht de oude banden gratis in ontvangst te nemen van de klant als die nieuwe banden aankoopt (1 voor 1 principe). De eindgebruiker mag dus gratis evenveel banden achterlaten als hij aankoopt. De banden moeten wel van dezelfde soort zijn. Eindverkopers zijn bijvoorbeeld niet verplicht om 2 oude vrachtwagenbanden te aanvaarden als de klant 2 nieuwe personenwagenbanden koopt.
Donckers is gecertificeerd ophaler voor uw afvalbanden. Donckers stond aan de wieg bij de geboorte van ‘recytyre’, en vertegenwoordigt de bandensector binnen de recytyre organisatie sinds de dag van oprichting. Via onze bandencentrales zamelen wij de versleten en kapotte banden in, welke door de eindegebruiker worden achtergelaten na vervanging. Verder organiseert Donckers als gecertificeerd ophaler, de ophaling in bulk van afvalbanden op geregistreerde inzamelpunten (bandencentrales, garages, …), om deze daarna naar gehomologeerde verwerkingsbedrijven te transporteren, waar de afvalbanden worden herrubberd, gerecycleerd en/of gevaloriseerd.
Contacteer onze verantwoordelijke voor al uw vragen met betrekking tot uw afvalbanden.
Albanië | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht op sommige wegen (lokale verplichting) ≥ 4 mm profieldiepte lokaal verplicht aan boord van 01/11 tot 30/04 |
België | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht |
Bosnië – Herzegovina | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 15/11 tot 15/04 in winterse omstandigheden ≥ 4 mm profieldiepte verplicht aan boord van 01/11 tot 15/04 |
Bulgarije | winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht in winterse omstandigheden voor voertuigen in Bulgarije ingeschreven / winterbanden sterk aanbevolen in winterse omstandigheden verplicht aan boord tussen 01/11 en 31/03 |
Denemarken | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht |
Duitsland | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht in winterse omstandigheden
Banden geproduceerd vanaf 01/2018 verplicht voorzien van ![]() |
Estland | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 01/12 tot 28/02 ≥ 3 mm profieldiepte niet verplicht |
Finland | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht tussen 01/12 en 28/02 ≥ 3mm profieldiepte niet verplicht |
Frankrijk | winterbanden : aansprakelijkheid igv geen winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht op sommige wegen : vermelding door bord bent U betrokken in een ongeval, kan U aansprakelijk gesteld worden, ook op wegen zonder winterbanden-verplichting verplicht op sommige trajecten : vermelding door bord |
Griekenland | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht verplicht op sommige wegen : vermelding door bord |
Groot Brittanië | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht |
Hongarije | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht verplicht op sommige wegen : vermelding door bord |
Ierland | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht |
Ijsland | winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 01/11 tot 15/04 niet verplicht |
Italië | winterbanden : aansprakelijkheid igv geen winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht op sommige wegen tussen 15/11 eb 15/04 : vermelding door bord uitzondering : Val D’Aoste : verplicht van 15/10 tot 15/04 bent U betrokken in een ongeval, kan U aansprakelijk gesteld worden, ook op wegen zonder winterbanden-verplichting verplicht aan boord tussen 15/11 en 15/04 indien voertuig uitgerust met zomerbanden |
Kroatië | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 15/11 tot 15/04 in winterse omstandigheden ≥ 4 mm profieldiepte verplicht aan boord tussen 15/11 en 15/04 |
Letland | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 01/12 tot 01/03 ≥ 3 mm profieldiepte niet verplicht |
Litouwen | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 10/11 tot 01/04 – ook voor caravan & aanhangwagens ≥ 3 mm profieldiepte niet verplicht |
Luxemburg | winterbanden : aansprakelijkheid igv geen winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht in winterse omstandigheden bent U betrokken in een ongeval of veroorzaakt u verkeershinder, kan u aansprakelijk gesteld en beboet worden, ook op wegen zonder winterbanden-verplichting niet verplicht |
Macedonië | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 15/11 tot 15/03 buiten bebouwde kom ≥ 4 mm profieldiepte, ≥ 6 mm profieldiepte voor 4×4 voertuigen verplicht aan boord van 15/10 tot 15/03 indien voertuig uitgerust met zomerbanden |
Moldavië | winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 01/12 tot 01/03 in winterse omstandigheden ook voor aanhangwagens & caravans niet verplicht |
Montenegro | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 15/11 tot 01/04 ≥ 4 mm profieldiepte verplicht aan boord van 01/11 tot 01/04 |
Nederland | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet toegestaan! |
Noorwegen | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 01/11 tot 01/05 in winterse omstandigheden ≥ 3 mm profieldiepte niet verplicht |
Oekraïne | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht |
Oostenrijk | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 01/11 tot 15/04 in winterse omstandigheden ≥ 4 mm profieldiepte verplicht aan boord tussen 01/11 en 15/04 |
Polen | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht verplicht op sommige wegen : vermelding door bord |
Portugal | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht verplicht op sommige wegen : vermelding door bord |
Roemenië | winterbanden : staat winterbanden : beperking voor All Season banden : sneeuwkettingen : | verplicht in winterse omstandigheden ≥ 2 mm profieldiepte All season banden gelden niet als winterbanden ! verplicht aan boord indien voertuig uitgerust met zomerbanden |
Servië | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 01/11 tot 01/04 in winterse omstandigheden ≥ 4 mm profieldiepte verplicht aan boord |
Slovenië | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 15/11 tot 15/03 in winterse omstandigheden ≥ 3 mm profieldiepte verplicht aan boord van 15/11 tot 15/03 indien voertuig uitgerust met zomerbanden |
Slowakije | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 15/11 tot 31/03 in winterse omstandigheden ≥ 4 mm profieldiepte verplicht op sommige wegen : vermelding door bord |
Spanje | winterbanden : sneeuwkettingen: | verplicht op sommige wegen : vermelding door bord verplicht op sommige wegen : vermelding door bord |
Tsjechië | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 01/11 tot 01/05 in winterse omstandigheden verplicht op sommige wegen : vermelding door bord ≥ 4 mm profieldiepte verplicht op sommige wegen : vermelding door bord |
Turkije | winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 01/12 tot 31/03 in winterse omstandigheden verplicht aan boord |
Wit-Rusland | winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht in winterse omstandigheden niet verplicht |
Zweden | winterbanden : staat winterbanden : beperking voor All Season banden : sneeuwkettingen : | verplicht van 01/12 tot 31/03 in winterse omstandigheden ≥ 3 mm profieldiepte All season banden gelden niet als winterbanden ! niet verplicht |
Zwitserland | winterbanden : aansprakelijkheid igv geen winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht op sommige wegen : vermelding door bord bent U betrokken in een ongeval of veroorzaakt u verkeershinder, kan u aansprakelijk gesteld en beboet worden, ook op wegen zonder winterbanden-verplichting verplicht op sommige wegen : vermelding door bord |
Albanië | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | verplicht op sommige wegen (lokale verplichting) ≥ 4 mm profieldiepte lokaal verplicht aan boord van 01/11 tot 30/04 op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
België | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht |
Bosnië – Herzegovina | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | verplicht van 15/11 tot 15/04 in winterse omstandigheden ≥ 4 mm profieldiepte verplicht aan boord van 01/11 tot 15/04 op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Bulgarije | winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | niet verplicht verplicht aan boord van 01/11 tot 31/03 op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Denemarken | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht |
Duitsland | winterbanden : plaatsing winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing kettingen : | verplicht van 15/11 tot 31/03 op aangedreven as(sen) ≥ 6 mm profieldiepte verplicht op sommige trajecten : vermelding door bord op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Estland | winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht tussen 01/12 en 28/03 niet verplicht |
Finland | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht |
Frankrijk | winterbanden aansprakelijkheid igv geen winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing kettingen : | verplicht op sommige trajecten : vermelding door bord bent U betrokken in een ongeval, kan U aansprakelijk gesteld worden, ook op wegen zonder winterbanden-verplichting verplicht op sommige trajecten : vermelding door bord op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Griekenland | winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | niet verplicht verplicht op sommige wegen : vermelding door bord op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Groot Brittanië | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht |
Hongarije | winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | niet verplicht verplicht op sommige wegen : vermelding door bord op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Ierland | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht |
Ijsland | winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht in winterse omstandigheden niet verplicht |
Italië | winterbanden : aansprakelijkheid igv geen winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing kettingen : | verplicht op sommige wegen van 15/11 tot 15/04 : vermelding door bord uitzondering : Val D’Aoste : verplicht van 15/10 tot 15/04 bent U betrokken in een ongeval, kan U aansprakelijk gesteld worden, ook op wegen zonder winterbanden-verplichting verplicht aan boord van 15/11 tot 15/04 op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Kroatië | winterbanden : plaatsing winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | verplicht van 15/11 tot 15/04 op minstens één aangedreven as verplicht aan boord van 15/11 tot 15/04 op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Letland | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht |
Litouwen | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht |
Luxemburg | winterbanden : plaatsing winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht in winterse omstandigheden op aangedreven as(sen) niet verplicht |
Macedonië | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : positie sneeuwkettingen : | verplicht van 15/11 tot 15/03 buiten bebouwde kom ≥ 4 mm profieldiepte verplicht van 15/10 tot 15/03 indien voertuig uitgerust met zomerbanden op alle wielposities |
Moldavië | winterbanden : staat banden : sneeuwkettingen : | niet verplicht ≥ 5 mm profieldiepte verplicht aan boord |
Montenegro | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht |
Nederland | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet toegestaan ! |
Noorwegen | winterbanden : plaatsing winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | verplicht van 15/11 tot 31/03 op alle wielposities (incl trailer) ≥ 5 mm profieldiepte verplicht aan boord tussen 15/10 en 01/05 op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) én één stuur-as-wiel igv combinatie trekker + aanhanger : op minstens 4 wielen van de aangedreven as(sen), één stuur-as-wiel, én 2 aanhangerwielen |
Oekraïne | winterbanden : sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht |
Oostenrijk | winterbanden : plaatsing winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | verplicht van 01/11 tot 15/04 op minstens één aangedreven as ≥ 5 mm profieldiepte verplicht aan boord van 01/11 tot 15/04 op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Polen | winterbanden : staat banden : sneeuwkettingen : positie sneeuwkettingen : | niet verplicht banden moeten min. 4mm profiel hebben verplicht op sommige wegen : vermelding door bord op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Portugal | winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | niet verplicht verplicht op sommige wegen : vermelding door bord op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Roemenië | winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | verplicht in winterse omstandigheden ≥ 2 mm profieldiepte verplicht aan boord op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Servië | winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | niet verplicht niet verplicht op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Slovenië | winterbanden : plaatsing winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | verplicht van 15/11 tot 15/03 in winterse omstandigheden sneeuwkettingen als alternatief volstaan ook op minstens één aangedreven as ≥ 3 mm profieldiepte verplicht aan boord van 15/11 tot 15/03 indien voertuig uitgerust met zomerbanden op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Slowakije | winterbanden : plaatsing winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | verplicht van 15/11 tot 31/03 op minstens één aangedreven as ≥ 6 mm profieldiepte verplicht aan boord van 15/11 tot 31/03 voor voertuigen > 12000 kg op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Spanje | winterbanden : | verplicht op sommige wegen : vermelding door bord |
Tsjechië | winterbanden : plaatsing winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | verplicht van 01/11 tot 01/05 in winterse omstandigheden verplicht op sommige wegen : vermelding door bord op aangedreven as(sen) ≥ 6 mm profieldiepte verplicht op sommige wegen : vermelding door bord verplicht aan boord voor voertuigen > 7500 kg op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Turkije | winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing sneeuwkettingen : | verplicht van 01/12 tot 31/03 in winterse omstandigheden verplicht aan boord op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Wit-Rusland | winterbanden : plaatsing winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 01/12 tot 28/02, op alle assen (incl trailer) op alle assen (incl trailer) ≥ 4 mm profieldiepte niet verplicht |
Zweden | winterbanden : plaatsing winterbanden : staat winterbanden : sneeuwkettingen : | verplicht van 01/12 tot 31/03 sneeuwkettingen als alternatief volstaan ook op alle aangedreven assen winterbanden moeten 5mm of meer profiel hebben niet verplicht |
Zwitserland | winterbanden : aansprakelijkheid igv geen winterbanden : sneeuwkettingen : plaatsing kettingen : | verplicht op sommige wegen : vermelding door bord bent U betrokken in een ongeval of veroorzaakt u verkeershinder, kan u aansprakelijk gesteld en beboet worden, ook op wegen zonder winterbanden-verplichting verplicht op sommige wegen : vermelding door bord op minstens 2 wielen van de aangedreven as(sen) |
Deze tabel is louter informatief, Donckers kan niet aansprakelijk gehouden worden voor de inhoud.
Alleen op de aandrijfas winterbanden monteren is niet voldoende voor goede prestaties en een optimale veiligheid in de winter:
Daarom is het belangrijk om 4 winterbanden onder de auto te monteren! Voor auto’s met 4-wielaandrijving, is het uiteraard een absolute vereiste om winterbanden per 4 te monteren.
We kennen 3 verschillende profieltypes, waarbij het uitermate belangrijk is dat U de juiste richtlijnen hanteert bij de montage van deze banden:
Een directionele band wordt gekenmerkt door een richting gebonden profiel (visgraat : rood op de tekening). Dit profiel staat garant voor de beste afvoer van water, maar genereert ook meer rolgeluid (lawaai).
Op de flank van de band staat steeds in welke richting de band moet roteren onder de wagen : het is zéér belangrijk dat U bij de montage hier rekening mee houdt want een verkeerde montage zorgt onverbiddelijk voor een rode kaart op de technische keuring. Het is trouwens ook zeer gevaarlijk, want een band die verkeerd gemonteerd wordt, zal net het water “verzamelen” onder de band ipv het water af te voeren : een verhoogd risico op aquaplaning is het gevaarlijke gevolg.
De nieuwste generatie profielen : de linkse zijde van de band is verschillend van de rechtse zijde van de band.
In regel worden dergelijke banden gekenmerkt door grote, massieve en vaak aaneengesloten profielblokken op de buitenste helft, wat de beste baanligging (in bochten) en het minste geluidshinder waarborgt. De binnenste helft van de band heeft dan weer meer ‘kanalen’ om beter water af te voeren.
Een asymmetrische band heeft steeds op de flank vermeld staan, wat de binnen- en wat de buitenkant van de band is : een correcte montage is van het grootste belang aangezien een verkeerde montage onverbiddelijk voor een rode kaart zorgt op de technische keuring. Een verkeerde montage zorgt ook voor slechtere wegligging en is dus potentieel gevaarlijk.
De ‘klassieke’ band : bij deze profieltekening hoeft U geen rekening te houden met rijrichting, noch binnen- of buitenzijde van de band.
Deze profiel scoort echter slechter qua aquaplaning dan een directionele band, en slechter qua baanligging t.o.v. een asymmetrische band.
Runflat banden zijn een zeer recente technologische ontwikkeling. Runflat banden – in tegenstelling tot gewone banden – zijn voorzien van een versterkte flank (zie afbeelding hieronder : rode zone).
Wanneer een gewone band volledig plat rijdt, wordt de band door het gewicht van het voertuig samengedrukt (links). Als dit gebeurt tijdens het rijden, beschadigt dit de band dermate dat deze moet vervangen worden. Verder rijden is niet meer mogelijk en het voertuig is niet meer bestuurbaar.
Een runflat band daarentegen wordt zelfs bij volledig drukverlies niet samengedrukt : de versterking in de zijkant voorkomt dit, waardoor de wagen wél verder kan rijden tot de eerstvolgende garage of tankstation, waar de band kan worden hersteld of vervangen. De vuistregel is dat een runflat band nog tot 80 kilometer verder kan rijden aan maximaal 80 km/uur.
Het plaatsen van Run-flat banden is enkel mogelijk, indien het voertuig hiervan origineel door de fabrikant is voorzien : zo moet het voertuig minstens beschikken over een elektronisch bandendruk-controlesysteem, en aangepaste velgen.
Een groot misverstand omtrent Run-flat banden is de illusie dat deze band niet stuk kan gaan. Dit is echter volstrekt niet waar : het is goed mogelijk dat een Run-flat band na plat bereden te zijn, zelfs vanwege de constructeur niet hersteld màg worden! Deze band is dus geenszins onverwoestbaar, ze zorgt er enkel voor dat het voertuig aan een beperkte snelheid en voor een gelimiteerde afstand bestuurbaar blijft wanneer men een platte band zou rijden.
Als alternatief op de Runflat band, worden sommige banden tegenwoordig ook langs de binnenzijde voorzien van een taai-vloeibare lijmlaag. Bij inrijding verhindert deze laag dat de lucht uit de band kan ontsnappen, doordat het nagelgat “verstopt” raakt door de lijmlaag.
In tegenstelling tot een runflat-band heeft deze lijmlaag geen invloed op het rijgedrag van de banden, en blijft handling, grip en vooral comfort van de band ongewijzigd.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de automobilisten rondrijdt met een verkeerde bandendruk. In meer dan 80% van deze gevallen betreft het een te lage druk !
Zoals U hier kan lezen, is rubber poreus, en alhoewel de band inwendig met een speciale minder poreuze rubberlaag bekleed wordt (de zogenaamde tubeless-laag) ,laat die toch nog steeds langzaam de lucht ontsnappen. Zodoende vermindert de druk na verloop van tijd met vijf a tien procent.
Banden met onderdruk (te weinig druk) vertonen meer slijtage op de beide schouders, dan in het midden van het profiel. Omdat de band niet voldoende druk heeft, wordt het midden van de band onvoldoende tegen het wegdek gedrukt.
Banden met overdruk (te veel druk) komen door het teveel aan druk in de band te ‘rond’ te staan, waardoor enkel het midden van het profiel tegen het wegdek raakt, en de schouders van de band niet.
Metingen door fabrikanten wijzen uit dat 20% onderspanning, de levensduur van uw band met 1/3 inkort, en het brandstofverbruik met 5% kan doen toenemen !
De aangewezen bandenspanning voor banden en auto vind je in de handleiding van de wagen, of op een sticker aangebracht op de wagen (bijvoorbeeld in de deurstijl aan de chauffeurszijde of op de klep van je brandstoftank). De bandendruk van de meest courante voertuigen vind je ook terug op bandendruktabellen welke in onze bandencentrales uithangen.
Controle en correctie van Uw bandendruk op regelmatige basis (drie-maandelijks wordt algemeen geadviseerd) wordt daarom ten sterkste aanbevolen : U kan gratis Uw bandendruk in al onze centrales laten corrigeren.
Onthoud dat je de bandenspanning steeds moet meten bij koude banden : de luchtdruk stijgt immers naarmate de band warmer is, en daalt als de band afkoelt. Controleer de bandenspanning als de banden koud zijn; dat betekent dat er minstens 1 uur helemaal niet, of slechts kort (maximaal 2 tot 3 kilometer bij lage snelheid) mee is gereden.
De gevolgen van een te lage banden druk:
Op de flank van uw band, vindt u de productiedatum terug. Gedetailleerde informatie hoe u deze productiedatum kan lezen vindt u hier terug.
Algemeen over alle fabrikanten heen, wordt een garantieperiode van 5 jaar gegeven, tellend vanaf de productiedatum van de band. De garantie op een band geldt enkel over productiefouten : er geldt geen garantie op gebruiks-eigen schade en slijtage, zoals bv rendement, stootbreuken, scheve of vervormde slijtage, …
Een kapotte of versleten vering, alsook een verkeerde gewichtsverdeling, liggen aan de oorzaak van het fenomeen ‘cupping’. Dit fenomeen is goed voelbaar wanneer je met de palm van je hand zacht over het loopvlak van de band strijkt in beide richtingen. U voelt dat de band niet mooi rond is, maar ‘platte vlakken’ vertoont aan de binnenzijde van de band (dieper achteraan in de wielkast).
Onder normale omstandigheden wordt een band stevig tegen het wegdek gedrukt door het gewicht van de wagen. Echter, ten gevolge van bv een kapotte schokdemper, gaat de band ‘op en neer springen’ onder de wagen (de band hoeft daarom niet los te komen van het wegdek : de band veert grotendeels in de flank).
Dit fenomeen doet zich voor met een bepaalde frequentie, waardoor de band op bepaalde plekken meer belast wordt, en op andere minder. De plekken waar de band meer belast wordt slijten sneller, met als gevolg deze platte slijtagevlakken.
Behalve in geval van versleten schokdempers, doet ‘Cupping’ zich vaak voor op de achterste banden van voorwiel aangedreven voertuigen. De gewichtsverdeling ligt hier aan de oorzaak: de motorblok ligt vooraan tussen (of zelfs iets voor) de voorste wielen. Hierdoor worden de achterste banden niet voldoende tegen het wegdek gedrukt met het fenomeen tot gevolg. Dit fenomeen komt veelvuldig voor op monovolumes.
Een mogelijke oplossing is om de wagen achteraan met extra gewicht te belasten, maar in de praktijk is dit weinig haalbaar.
Dit fenomeen is goed voelbaar wanneer je met de palm van je hand zacht over het loopvlak van de band strijkt in beide richtingen. In de ene richting strijkend voelt de band glad aan, maar wrijf je de andere richting uit dan ‘stremt’ het profiel merkelijk.
Dit specifieke slijtagepatroon wordt veroorzaakt door het ’torsen’ van de profielblokjes, waardoor de ene kant van het profielblokje sneller slijt dan de andere kant. Enkel courante oorzaken die dit torsen teweeg brengen zijn:
Vertoont uw band een blaas op de flank ? Laat ‘m onmiddellijk vervangen!
Tijdens het rijden een put niet kunnen ontwijken? Of een uitwijkmanoeuvre waarbij een borduur werd geraakt?
Een blaas op de flank is typisch het gevolg van een impact, waardoor de band met kracht gekneld raakt tussen de velgrand en een vreemd object (borduur, steen, …):
Oorzaak en gevolg zijn soms duidelijk waarneembaar, zéker wanneer de impact voldoende krachtig was en zich recent heeft voorgedaan.
Enkele tekens die het gebeurde verraden:
Een zwarte afdruk op de velgrand, ter hoogte van de blaas op de band : hier werd de flank van de band door een zware impact over de velgrand geplooid : het rubber van de flank kleeft letterlijk nog aan de rand van de velg.
Het is belangrijk om deze band zo snel mogelijk te vervangen. De nylon / rayon radiaal karkas is beschadigd waardoor énkel de rubber de inwendige luchtdruk van de band nog tegen houdt.
De rubber alleen kan dit niet lang houden, en de druk op de naastliggende onbeschadigde karkasdraden wordt te groot, waardoor de band tijdens het rijden exposief zal open scheuren. We spreken in dit geval van een echte klapband, met groot risico op verdere schade en ongeval.
Het is ten stelligste aanbevolen om – na dergelijke impact – de uitlijning van de wagen te controleren en corrigeren : de ophanging kreeg een serieuze klap te verwerken, waardoor ook de positie van het geaffecteerde wiel wijzigde : dit nalaten resulteert oa. in een scheef staand stuur, en sterk versnelde en scheve slijtage van de banden.
De logica wijst op het eerste zicht uit dat – omdat het overgrote deel van de voertuigen op onze Belgische wegen voorwielaandrijving hebben – de beste banden dan ook vooraan dienen te liggen. De vooras is immers de as die het voertuig aandrijft, afremt én in de juiste richting stuurt: en alhoewel de achteras ook mee remt, is deze daarin ondergeschikt qua remkracht aan de vooras.
Uitvoerige tests door de bandenfabrikanten hebben echter uitgewezen dat – bij verlies van grip met het wegdek in extremere (bv natte, bochtige) omstandigheden, – het voertuig nog controleerbaar blijft, indien het de vooras is die de grip verliest, vermits u dit nog kan corrigeren met uw stuur. Verlies van grip op uw achteras is – voor de doorsnee bestuurder – quasi onmogelijk te corrigeren, en resulteert potentieel in ongevallen.
Echter, aangezien deze test door de bandenfabrikanten worden uitgevoerd, testen zij dit steevast met 2 goede en 2 versleten banden van dezelfde makelij en quasi dezelfde leeftijd…
In de realiteit echter rijden de meeste voertuigen met banden, waarvan de productiedatum voor- en achter toch meerdere jaren verschillen, en indien ze al van hetzelfde merk zijn, dan toch vaak van een verschillende “generatie”. De fabrikanten werken vandaag sterk op het brandstofbesparende aspect van hun producten : dit betekent ingrijpende aanpassingen in de rubbersamenstelling en de karkasstructuur t.o.v. de “oudere” generatie banden. Daarenboven wordt een band ook – naarmate hij ouder wordt – ook harder qua rubbercompound. Dit komt omdat de vulkanisatie van de band (het procedé waarin de rubber van de band wordt “gebakken” en van kneedbaar naar taai-elastisch wordt gemaakt) eigenlijk een chemisch proces is dat aan een laag tempo continu blijft doorgaan… De rubber van uw band wordt dus met de jaren steeds harder en harder. Een mooie illustratie is een eenvoudig rekkertje : als deze nieuw is, is hij zeer rekbaar. Als dit rekkertje echter al enkele jaren in uw bureaulade ligt en u probeert hem nog eens uit te rekken, zal u ervan versteld staan hoe snel deze zal knappen. Dit is omdat de rubbersamenstelling dermate is verhard door dit doorlopende trage vulkanisatieproces, dat de elasticiteit langzaam verdwijnt.
Concreet: als u zich dus twee nieuwe banden dient aan te schaffen, maar de twee banden die u behoudt verschillen qua rubbersamenstelling of karkasstructuur (vanwege de leeftijd, type of merk van band) met de nieuwe banden, dan blijkt dat het plaatsen van de nieuwe banden op de achteras ervoor zorgt, dat het voertuig qua baanligging sterk achteruit gaat. Dit zelfs in extreme mate op achterwiel aangedreven voertuigen.
Hoe komt dit dan ? De nieuwe generatie banden geplaatst op Uw achteras zijn dermate zacht qua karkasstructuur en rubbercompound t.o.v. de voorbanden, dat uw voertuig met zijn achteras lijkt te zweven. De oplossing is zeer eenvoudig : zet de zachtste banden vooraan, en uw voertuig gedraagt zich weer normaal.
Resultaat: er is voor beide meningen iets te zeggen, maar elk geval moet individueel worden bekeken: men mag niet uitgaan van een vuistregel dat banden altijd voor, of altijd achter geplaatst moeten worden.
‘s Winters geeft de drukmeter een lagere waarde voor de bandenspanning aan, want lucht krimpt door de kou. Bij elke temperatuurdaling van 10°C daalt de spanningswaarde met ongeveer 0,1 bar.
Een band die bij een omgevingstemperatuur van 20°C is opgepompt tot 2,0 bar, heeft volgens de manometer bij een omgevingstemperatuur van 0°C een spanning van 1,8 bar. Het is echter niet nodig om de banden ‘s winters meer spanning te geven dan voorgeschreven door de voertuigconstructeur.
Het is erg belangrijk om uw banden op de juiste bandenspanning te houden. De lucht die we inademen, en waarmee uw banden standaard op de juiste spanning worden gezet, bevat ongeveer 78% stikstof, 21% zuurstof, en 1% waterdamp en andere gassen.
Het blazen van uw banden met stikstof is overgewaaid uit de formule 1wereld en de luchtvaartindustrie. Indien correct uitgevoerd, vult men uw banden met 99% zuiver stikstof (N2). Stikstof heeft enkele interessante voordelen t.o.v. gewone perslucht :
Stikstof is een schoon en droog gas, dat geen zuurstof of vocht bevat, wat de occidatie tegen gaat en drukschommelingen onder invloed van temperatuur vermindert.
Gewone lucht is vrij beschikbaar. Stikstof dient speciaal te worden aangekocht in gasflessen, of gemaakt met behulp van een stikstofgenerator. Beide brengen een stevige investering mee die doorberekent dient te worden. Banden vullen met stikstof is dus niet gratis.
Over de voor- en nadelen van stikstof blazen doen veel verhalen de ronde, zoals:
Een band met inrijding, gevuld met stikstof, zal even snel plat gaan als een band gevuld met gewone perslucht. De permeatie – het natuurlijke verlies van lucht door de rubber van de band heen – ligt bij stikstof ligt wél merkelijk lager.
Volgens Europese richtlijnen moeten sinds 1 november 2012, alle nieuw gelanceerde automodellen uitgerust zijn met een controlesysteem voor de bandenspanning, ook wel TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) genoemd. Vanaf 1 januari 2015 is deze uitrusting verplicht op àlle nieuwe voertuigen (niet meer enkele de nieuwe modellen). Doel van deze verplichting is de verbetering van de veiligheid op de weg, alsook vermindering van de CO2 uitstoot van Uw wagen : een te lage bandendruk impliceert een hoger verbruik en bijhorende nadelen voor het milieu.
Er bestaan 2 verschillende soorten bandendruk-meting : namelijk “Directe TPMS” en “Indirecte TPMS”
Quasi alle vestigingen van onze groepering beschikken over een gespecialiseerd toestel waarmee sensoren kunnen worden ingelezen, geïnitialiseerd, geprogrammeerd en waarmee de boordcomputer van Uw wagen kan worden gereset na vervanging van sensoren. Contacteer zeker Uw bandencentrale voor al uw vragen en problemen mbt TPMS!
Hier wordt een elektronische sensor geistalleerd, welke bevestigd zit aan het ventiel van de band: deze sensor meet de werkelijke druk in de band, alsook (bij de recentere voertuigen) de temperatuur. Deze info wordt radiografisch doorgegeven aan de boordcomputer die de resultaten op uw dashboard weergeeft.
De ABS sensoren meten het aantal omwentelingen van uw linkse en rechtse wielen, en vergelijkt deze. Als er een band te plat staat, verkleint de diameter van deze band. Bijgevolg gaat deze band meer omwentelingen doen t.o.v. de naastliggende band. De boordcomputer zal daarop een alarmsignaal geven. Dit systeem meet de werkelijke druk van de band niet, dus als alle 4 de banden evenredig te plat staan, zal dit systeem dat niet kunnen registreren.
Directe TPMS sensoren zijn – in tegenstelling tot Indirecte TPMS-meting – vatbaarder voor schade. Het is belangrijk de juiste oorzaken van eventuele schade te kunnen onderscheiden. Daarom vindt u hieronder de meest voorkomende redenen waarom Uw sensor het niet meer doet.
Klassiek voorbeeld van schade aan sensor ten gevolge van montagefout (bij wissel of herstelling van band).
Klassieke voorbeelden van schade aan TPMS ten gevolge van corrosie.
Voor elk type motor en gebruik, worden aangepaste producten aangeboden. Het spreekt voor zich dat een cross-motor niet gebaat is met circuit-banden, net zo min als een touring motor uitgerust mag worden met enduro banden… Contacteer onze gespecialiseerde vestigingen voor het juiste advies en technisch onderlegd personeel, aan wie u de uit- en inbouw van uw wielen met gerust hart kan over laten.
U kan uiteraard ook steeds zélf thuis uw wiel uitbouwen, en daarna los aanbieden voor montage van uw nieuwe band.
Vrachtwagen-, industrie-, landbouw- & wegenbouwbanden vormen ene geheel aparte sector; een specialisatie op zich waarin een uitgebreide productkennis en ervaring onontbeerlijk zijn. De gevolgen van verkeerde product keuze en montage kunnen desastreuze gevolgen hebben.
Donckers beschikt over erg compleet uitgeruste werkplaatsen, ervaren personeel en grote voorraden. Dankzij onze grote vloot mobiele werkplaatsen kunnen we u ook aan huis servicen, of weer op weg helpen mocht u onderweg met bandenproblemen geconfronteerd worden.
Onze specialisten terzake staan klaar om u te assisteren.
Vul het onderstaande formulier in om een vrijblijvende offerte te ontvangen voor uw nieuwe banden. Om u een zo nauwkeurig mogelijke prijsopgave te kunnen doen, is het van cruciaal belang dat u de maat van uw banden volledig en correct opgeeft, inclusief de snelheidscode en het draagvermogen. Indien u een offerte wenst voor ‘runflat’ of ‘seal’ banden, vermeld dit dan zeker. Op basis van onvolledige informatie kunnen wij de correctheid van de offerte niet garanderen.
Dit zijn lekvrije, zelfdragende banden. Ze zijn ontworpen met verstevigde zijkanten die het gewicht van de auto helpen ondersteunen en die ervoor zorgen dat de band kan blijven rijden na spanningsverlies. U kunt uw bestemming tegen een geringe snelheid nog bereiken maar dient zo snel mogelijk uw band te laten vervangen door één van onze specialisten.
Deze banden worden langs de binnenzijde voorzien van een vloeibare lijmlaag. Bij inrijding van een scherp voorwerp verhindert deze laag dat de lucht uit de band kan ontsnappen. Vaak hoeft bij een ijnrijding van een (klein) scherp voorwerp de band niet vervangen of gerepareerd te worden.
Sommige banden zijn voorzien van hoogtechnologische systemen die rolgeluiden en trillingen verminderen.
Uw contactgegevens worden enkel gebruikt voor communicatie mbt uw afspraak, niet voor commerciële doeleinden. Deze gegevens worden ook niet doorgegeven aan derden.