Bandenblazen met stikstof

Bandenblazen met stikstof

Het is erg belangrijk om uw banden op de juiste bandenspanning te houden. De lucht die we inademen, en waarmee uw banden standaard op de juiste spanning worden gezet, bevat ongeveer 78% stikstof, 21% zuurstof, en 1% waterdamp en andere gassen.
Het blazen van uw banden met stikstof is overgewaaid uit de formule 1wereld en de luchtvaartindustrie. Indien correct uitgevoerd, vult men uw banden met 99% zuiver stikstof (N2). Stikstof heeft enkele interessante voordelen t.o.v. gewone perslucht :

  • Permeatie. De binnenkant van tubeless banden wordt voorzien van een tubeless-laag die de band zo goed mogelijk luchtdicht moet maken. Nochtans blijven luchtmoleculen langzaam maar constant door deze tubelesslaag ontsnappen : dit natuurlijke proces noemt men permeatie.
    Stikstof moleculen zijn groter dan zuurstof moleculen, waardoor het voor stikstof moleculen moeilijker is om door deze tubelesslaag te geraken : uiteindelijk zullen beide hun weg door de tubelesslaag vinden, maar duurt het voor stikstof moleculen tot 6 keer langer dan voor zuurstof moleculen.
  • Zuiverheid. Onze compressoren zijn uitgerust met waterafscheiders, die het meeste vocht uit de perslucht verwijderen. Nochtans bevat de perslucht nog steeds een aandeel waterdamp. Deze waterdamp heeft 2 nadelige effecten :
    • Vocht in de perslucht versnelt de occidatie van ventielen, TPMS-sensoren en velgen
    • Vocht in de perslucht versterkt drukvariaties ten gevolge van temperatuurschommelingen. Elk gas zet uit wanneer het warm wordt, en krimpt wanneer het koelt : voor gewone lucht geldt een afwijking van 1 PSI per 12 graden Celsius. Banden worden warm door de omgevingstemperatuur, de zon, en door te rijden : een fatsoenlijke rit kan uw banden tot 80° opwarmen. Daarom wordt steeds aanbevolen de bandendruk ‘koud’ te controleren (’s ochtends, voor vertrek).

    Stikstof is een schoon en droog gas, dat geen zuurstof of vocht bevat, wat de occidatie tegen gaat en drukschommelingen onder invloed van temperatuur vermindert.

Waarom worden banden niet altijd gevuld met stikstof?

Gewone lucht is vrij beschikbaar. Stikstof dient speciaal te worden aangekocht in gasflessen, of gemaakt met behulp van een stikstofgenerator. Beide brengen een stevige investering mee die doorberekent dient te worden. Banden vullen met stikstof is dus niet gratis.

Is dit waar?

Over de voor- en nadelen van stikstof blazen doen veel verhalen de ronde, zoals :

  • “Stikstof houdt de banden ‘koel’ houdt tijdens het rijden”
    Stikstof heeft totaal géén invloed op de temperatuur van de band : uw banden op de juiste druk houden echter wél. Daarom is het belangrijk regelmatig de druk van uw banden te controleren. Passeer hier gerust voor in één van onze centrales : wij helpen u daar graag bij.
  • “Banden gevuld met stikstof gaan minder snel plat”

Een band met inrijding, gevuld met stikstof, zal even snel plat gaan als een band gevuld met gewone perslucht. De permeatie – het natuurlijke verlies van lucht door de rubber van de band heen – ligt bij stikstof ligt wél merkelijk lager.

© 2019 Donckers bandencentrale | webdesign by Procor | GDPR