Bandenblazen met stikstof

Bandenblazen met stikstof

Het gebruik van stikstof is overgewaaid vanuit de formule 1 wereld en de luchtvaartindustrie. Stikstof heeft namelijk enkele interessante voordelen t.o.v. gewone lucht :

  • Een band, opgeblazen met gewone lucht, verliest 3x sneller zijn druk door de poreusheid van de rubber, vergeleken met een band, geblazen met stikstof.
  • Bovendien bevat stikstof geen waterdamp : het is daarom beter voor de alu of staal velgen omdat de kans op inwendige corrosie aan velg, ventiel en druksensor vermeden wordt.
  • Verder is stikstof een inert gas. Zodoende is het nauwelijks onderhevig aan drukschommelingen, ten gevolge van verschillen in temperatuur. Dit is trouwens de reden waarom vliegtuig- en F1 banden altijd met stikstof gevuld worden. Beeld je in dat een vliegtuig in een tropisch land vertrekt met banden op de juiste druk, maar dat deze banden zouden plat komen gedurende de uren dat het vliegtuig in de hogere luchtlagen vliegt, waar de temperatuur een heel eind onder 0 is. De tijd die het vliegtuig nodig heeft om te landen is veel te kort om de banden terug op te warmen.

Waarom worden banden dan niet steeds gevuld met stikstof?

“gewone” lucht is vrij beschikbaar. Stikstof dient speciaal te worden aangekocht in gasflessen, of gemaakt met behulp van een stikstofgenerator. Beide brengen een stevige investering mee die doorberekent dient te worden. Banden vullen met stikstof is dus niet gratis.

ONLINE WISSEL-AFSPRAAK MAKEN

Contact

Voor extra informatie of vragen kan u altijd het contactformulier invullen.
Ons team helpt u graag verder!

© 2019 Donckers bandencentrale | webdesign by Procor | GDPR