Nieuwe banden voor of achter plaatsen

Nieuwe banden voor of achter plaatsen

Dit is een heet onderwerp in de bandenwereld…

De logica wijst op het eerste zicht uit dat – omdat het overgrote deel van de voertuigen op onze Belgische wegen voorwielaandrijving hebben – de beste banden dan ook vooraan dienen te liggen. De vooras is immers de as die het voertuig aandrijft, afremt én in de juiste richting stuurt : en alhoewel de achteras ook mee remt, is deze daarin ondergeschikt qua remkracht aan de vooras.

Uitvoerige tests door de bandenfabrikanten hebben echter uitgewezen dat – bij verlies van grip met het wegdek in extremere (bv natte, bochtige) omstandigheden, – het voertuig nog controleerbaar blijft, indien het de vooras is die de grip verliest, vermits U dit nog kan corrigeren met uw stuur. Verlies van grip op uw achteras is – voor de doorsnee bestuurder – quasi onmogelijk te corrigeren, en resulteert potentieel in ongevallen.

Echter, aangezien deze test door de bandenfabrikanten worden uitgevoerd, testen zij dit steevast met 2 goede en 2 versleten banden van dezelfde makelij en quasi dezelfde leeftijd…

In de realiteit echter rijden de meeste voertuigen met banden, waarvan de productiedatum voor- en achter toch meerdere jaren verschillen, en indien ze al van hetzelfde merk zijn, dan toch vaak van een verschillende “generatie”. De fabrikanten werken vandaag sterk op het brandstofbesparende aspect van hun producten : dit betekent ingrijpende aanpassingen in de rubbersamenstelling en de karkasstructuur t.o.v. de “oudere” generatie banden. Daarenboven wordt een band ook – naarmate hij ouder wordt – ook harder qua rubbercompound. Dit komt omdat de vulkanisatie van de band (het procedé waarin de rubber van de band wordt “gebakken” en van kneedbaar naar taai-elastisch wordt gemaakt) eigenlijk een chemisch proces is dat aan een laag tempo continu blijft doorgaan… De rubber van Uw band wordt dus met de jaren steeds harder en harder. Een mooie illustratie is een eenvoudig rekkertje : als deze nieuw is, is hij zeer rekbaar. Als dit rekkertje echter al enkele jaren in Uw bureaulade ligt en U probeert hem nog eens uit te rekken, zal U ervan versteld staan hoe snel deze zal knappen. Dit is omdat de rubbersamenstelling dermate is verhard door dit doorlopende trage vulkanisatieproces, dat de elasticiteit langzaam verdwijnt.

Concreet : als U zich dus twee nieuwe banden dient aan te schaffen, maar de twee banden die U behoudt verschillen qua rubbersamenstelling of karkasstructuur (vanwege de leeftijd, type of merk van band) met de nieuwe banden, dan blijkt dat het plaatsen van de nieuwe banden op de achteras ervoor zorgt, dat het voertuig qua baanligging sterk achteruit gaat. Dit zelfs in extreme mate op achterwiel aangedreven voertuigen.

Hoe komt dit dan ? De nieuwe generatie banden geplaatst op Uw achteras zijn dermate zacht qua karkasstructuur en rubbercompound t.o.v. de voorbanden, dat Uw voertuig met zijn achteras lijkt te zweven. De oplossing is zeer eenvoudig : zet de zachtste banden vooraan, en Uw voertuig gedraagt zich weer normaal.

Resultaat : er is voor beide meningen iets te zeggen, maar elk geval moet individueel worden bekeken : men mag niet uitgaan van een vuistregel dat banden altijd voor, of altijd achter geplaatst moeten worden

© 2024 Donckers bandencentrale | webdesign by Procor | GDPR