Geschiedenis
De puinhoop die de 2e wereldoorlog na liet, vormde voor mensen met een neus voor zaken en de juiste motivatie de ideale voedingsbodem om een bloeiende onderneming uit de grond te stampen. Zo ook voor Frans Donckers, zoon uit een landbouwersgezin. In het kader van het Marshall-plan – voor de heropbouw van Europa – fungeerde de Antwerpse haven als draaischijf voor de doorvoer van ganse vloten gevuld met grondstoffen en goederen, welke vanuit Amerika aangevoerd werden. De Antwerpse haven was namelijk de enige Europese haven die niet door bombardementen met de grond gelijk gemaakt was.
De massale aanvoer van grondstoffen en goederen stelde de havenbedrijven voor logistieke problemen : voor de broodnodige vlotte afvoer naar het achterland moesten talloze mobiele platformen worden geassembleerd, om deze goederen weg te kunnen trekken. Frans Donckers zag hierin z’n kans en kocht op het platte land de wrakken van beschadigde legervoertuigen op, waarvan de assen met wielen werden gedemonteerd. Deze verkocht hij voor de assemblage van de platte karren welke in het havengebied broodnodig waren. Zo legde hij de eerste stenen van de huidige groepering bandencentrales van Donckers.
Eerst gevestigd in 1946 op het Hessenplein te Antwerpen, verhuisde Frans Donckers – met een tussenstop op de tunnelplaats – in ’64 naar Schoten op de Bredabaan : deze centrale is daarmee de oudst gevestigde en tezelfdertijd de grootste van de groepering.
Donckers Malle en Donckers Wijnegem openden respectievelijk in ’72 en ’78 de deuren, waarna de zonen van Frans Donckers – Piet en Jef – geleidelijk de fakkel over namen.
Met de opening van Donckers Wilrijk in 1993, de overname van Luyten te Herentals in ’95 en de bouw van een volledig nieuwbouw bandencentrale te Geel in ’99, consolideert de groep Donckers zich als gevestigde waarde in de provincie Antwerpen.
Net zoals het Antwerpse havengebied zich rond de eeuwwisseling sterk uitbreidt op het linkeroever-gebied van de Schelde, volgt ook Donckers deze richting met de overname van banden Duerinck (St Niklaas) in 2002, en de overname van DBM (Temse) in 2005.
Nu de cirkel rond Antwerpen rond is gemaakt, wordt in 2009 het “Donckers-fleetpartner”-concept boven de doopvont gehouden. Onafhankelijke bandencentrales die dezelfde kwalitatieve waarden als Donckers in het vaandel voeren sluiten zich aan bij de groepering Donckers, om zo samen sterk te staan in een sector die gekenmerkt wordt door immer toenemende verplichtingen en verwachtingen op gebied van voorraad, uitrusting, IT, personeelsbeleid en milieu. Kwalitatief hoogstaande sectorcollega’s, op geografisch ideaal gelegen locaties zoals te Mechelen, Leuven, St Martens Latem, Lier, Baasrode, Mol, Pelt en St Katelijne Waver vervoegden als fleetpartner intussen onze organisatie.
Maar ook de uitbouw van de ‘eigen’ Donckers vestigingen ontsnapt niet aan de groeispurt van het laatste decennium : de overname van BDS autobanden te Bornem en de opening van een volledig nieuwbouw bandencentrale in hartje havengebied van Antwerpen betekenen nog niet het eindpunt!