Bandenspanning

Bandenspanning

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de automobilisten rondrijdt met een verkeerde bandendruk. In meer dan 80% van deze gevallen betreft het een te lage druk !

Zoals U hier kan lezen, is rubber poreus, en alhoewel de band inwendig met een speciale minder poreuze rubberlaag bekleed wordt (de zogenaamde tubeless-laag) ,laat die toch nog steeds langzaam de lucht ontsnappen. Zodoende vermindert de druk na verloop van tijd met vijf a tien procent.

Banden met onderdruk (te weinig druk) vertonen meer slijtage op de beide schouders, dan in het midden van het profiel. Omdat de band niet voldoende druk heeft, wordt het midden van de band onvoldoende tegen het wegdek gedrukt.

Banden met overdruk (te veel druk) komen door het teveel aan druk in de band te ‘rond’ te staan, waardoor enkel het midden van het profiel tegen het wegdek raakt, en de schouders van de band niet.


Metingen door fabrikanten wijzen uit dat 20% onderspanning, de levensduur van uw band met 1/3 inkort, en het brandstofverbruik met 5% kan doen toenemen !

De aangewezen bandenspanning voor banden en auto vind je in de handleiding van de wagen, of op een sticker aangebracht op de wagen (bijvoorbeeld in de deurstijl aan de chauffeurszijde of op de klep van je brandstoftank).  De bandendruk van de meest courante voertuigen vind je ook terug op bandendruktabellen welke in onze bandencentrales uithangen.

Controle en correctie van Uw bandendruk op regelmatige basis (drie-maandelijks wordt algemeen geadviseerd) wordt daarom ten sterkste aanbevolen : U kan gratis Uw bandendruk in al onze centrales laten corrigeren.

Onthoud dat je de bandenspanning steeds moet meten bij koude banden : de luchtdruk stijgt immers naarmate de band warmer is, en daalt als de band afkoelt. Controleer de bandenspanning als de banden koud zijn; dat betekent dat er minstens 1 uur helemaal niet, of slechts kort (maximaal 2 tot 3 kilometer bij lage snelheid) mee is gereden.


De gevolgen van een te lage banden druk :

  • de wegligging en remgedrag van het voertuig gaat drastisch achteruit
  • de banden slijten sneller en onregelmatig
  • het brandstofverbruik gaat drastisch omhoog ten gevolge van verhoogde weerstand (met platte banden fietsen vergt ook veel meer energie tov correct opgeblazen banden)
  • de band genereert meer warmte tijdens het rijden wat bandenpech kan veroorzaken

© 2024 Donckers bandencentrale | webdesign by Procor | GDPR