Velgen schade & herstelling

VELGEN : SCHADE & HERSTELLING

Bent U met uw velgen tegen een stoeprand aan geschuurd? Of vertoont Uw velg een deuk nadat U een stevig putje in het wegdek niet meer kon ontwijken?

Uw velgen (en banden) verdienen veel respect : ze worden onderworpen aan koude en hitte, wrijving, zware impact, zuur en zout… En toch verwachten we dat ze er als nieuw uit blijven zien. Dat de jaren gebruik van uw siervelgen een zware tol eisen is niet meer dan normaal. Sommige schadebeelden verdienen echter iets meer uitleg :

STOEPRAND

Bij parkeren iets te veel ingedraaid, waardoor de velg tegen de stoeprand schraapte ? Stoeprandschade is bij uitstek de meest voorkomende vorm van lakschade. De krassen volgen het traject die de velg t.o.v. de stoeprand aflegt : op de rand van de velg lopen van krassen de rand naar het hart : wanneer ook de spaken mee werden geraakt, lopen deze krassen in een boog over de spaken.

CORROSIE

Aluminium is – net als de meeste metalen – vatbaar voor corrosie. De laklaag die op uw siervelgen wordt aangebracht, beschermt het onderliggende aluminium tegen corrosie. Dé perfecte bescherming tegen corrosie is poedercoating : bij dit proces wordt de verf in poedervorm op hoge temperatuur op het aluminium gebakken.

Corrosie treft voornamelijk de delen van siervelgen, die niet van zo’n poedercoating voorzien werden : de gepolijste delen en velgen die “klassiek, nat” gespoten werden.

Bij productie van een (gedeeltelijk) gepolijste velg, wordt de poedercoating weer van de rand en spaken ‘gefreesd’ door een polijstmachine : wat blijft is het naakte blinkende metaal, waarop een vernislaag wordt aangebracht. Deze vernislaag is echter erg kwetsbaar : wanneer deze wordt beschadigd (door stoeprand, steenslag, …) komt het onderliggende metaal bloot te liggen, en krijgen agressieve velgreinigers en strooizout vrij spel : het metaal corrodeert, en de corrosie kruipt onder de vernislaag verder, alsof er witte wormen onder de vernis kruipen :

Hetzelfde gebeurt ook bij klassiek ‘nat’ gespoten velgen : weliswaar minder goed zichtbaar in ’t begin, kruipt de corrosie even goed ook onder de verflaag, en duwt deze na verloop van tijd helemaal los…

KROM

Vertoont Uw velg een deuk, nadat u een stevig putje in het wegdek niet meer kon ontwijken? Een deuk in de velg is jammer genoeg niet vreemd aan de staat van onze Belgische wegen…

Wanneer de impact niet te ernstig was, zal u mogelijks slechts trillingen in het stuur of de ganse wagen gewaar worden. Bij een stevige impact echter kan de velg dermate plooien, dat de band niet meer luchdicht aan sluit tegen de velg. Er treedt een onmiddellijk volledig verlies van luchtdruk op, met meestal onherstelbare schade aan de band tot gevolg.

SCHEUR

Bij een stevige impact aan hoge snelheid kan een velg ook scheuren ipv plooien. De band zelf kan de plotse impact niet opvangen in z’n flank, waardoor de volle kracht van de impact op de velg wordt overgedragen, met een breuk tot gevolg.

Dergelijke fracturen zien we hoofdzakelijk bij zware voertuigen, uitgerust met laagprofiel- en / of runflat banden, zoals bijvoorbeeld Tesla (zwaar batterijpakket in combinatie met laagprofiel banden) en BMW (laagprofiel runflat banden die quasi niet veren in de flank).

MONTEERSCHADE

Hoezeer we ook schade bij montage proberen te voorkomen, ook onze monteurs gaan niet altijd vrijuit. Schade aan de velg wordt meestal veroorzaakt door een verkeerde opspanning van het wiel, of incorrecte afstelling van het monteerapparaat. Bij het op- of afdraaien van de band, kan hierdoor de monteer-arm krassen op de velgrand of spaken van de velg nalaten :

Schade ten gevolge van montage loopt steeds met de draaiing van het monteerapparaat mee. Dit in tegenstelling tot stoeprandschade, hierboven beschreven.

HERSTELLING

Donckers werkt samen met enkele gespecialiseerde bedrijven, die ook Uw velgen weer in nieuwstaat kunnen brengen. Deuken worden weggewerkt, scheuren kunnen worden gelast, de velgen kunnen opnieuw worden gelakt of gepoedercoat in een breed gamma kleuren, en die mooie blinkende boord kan opnieuw worden gepolijst en vernist !

Hoe ingrijpender de herstelling van uw velg, hoe hoger het prijskaartje. Het is daarom belangrijk om de kostprijs voor het laten herstellen, af te wegen tegen de kostprijs van een nieuwe velg : vaak is de prijs van één originele velg duurder dan een volledige set van 4 after-market velgen !

De offerte voor de herstelling van Uw velg(en) bekomt U best in één van onze vestigingen : het is moeilijk de schade aan Uw velgen telefonisch correct in te schatten. Spring gerust binnen voor professioneel en vrijblijvend advies.

© 2024 Donckers bandencentrale | webdesign by Procor | GDPR