Siervelgen

Vind uw perfecte set velgen bij Donckers

Ontdek een breed assortiment topkwaliteit velgen van Rial, GMP, ATS en Alutec bij Donckers. Verfraai uw auto met stijlvolle en duurzame velgen. Vraag nu eenvoudig een offerte aan!

Ontvang uw persoonlijke velgenofferte!

Bent u klaar om uw auto te upgraden met de perfecte set velgen? Vul dan nu ons eenvoudige offerteformulier in en ontvang snel een vrijblijvende prijsopgave. Ons team van experts staat klaar om u te helpen bij het kiezen van de ideale velgen die passen bij uw stijl en budget. Waar wacht u nog op? Vraag vandaag nog uw offerte aan!

Uw gegevens worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden en worden niet doorgegeven aan derden.

Velgen schade & herstelling

Bent u met uw velgen tegen een stoeprand aan geschuurd? Of vertoont uw velg een deuk nadat u een stevig putje in het wegdek niet meer kon ontwijken?

Uw velgen (en banden) verdienen veel respect: ze worden onderworpen aan koude en hitte, wrijving, zware impact, zuur en zout. En toch verwachten we dat ze er als nieuw uit blijven zien. Dat de jaren gebruik van uw siervelgen een zware tol eisen is niet meer dan normaal. Sommige schadebeelden verdienen echter iets meer uitleg:

Stoeprand

Iets te ver ingedraaid bij het parkeren, waardoor de velg langs de stoeprand schuurde? Stoeprandschade is bij uitstek de meest voorkomende vorm van lakschade aan velgen. De krassen volgen het pad dat de velg ten opzichte van de stoeprand aflegde: op de rand van de velg lopen de krassen van de buitenkant naar het midden; wanneer ook de spaken geraakt werden, lopen deze krassen in een boog over de spaken.

Aluminium is – net als de meeste metalen – vatbaar voor corrosie. De laklaag die op uw siervelgen wordt aangebracht, beschermt het onderliggende aluminium tegen corrosie. Dé perfecte bescherming tegen corrosie is poedercoating: bij dit proces wordt de verf in poedervorm op hoge temperatuur op het aluminium gebakken.

Corrosie treft voornamelijk de delen van siervelgen, die niet van zo’n poedercoating voorzien werden: de gepolijste delen en velgen die “klassiek, nat” gespoten werden.

Bij productie van een (gedeeltelijk) gepolijste velg, wordt de poedercoating weer van de rand en spaken ‘gefreesd’ door een polijstmachine: wat blijft is het naakte blinkende metaal, waarop een vernislaag wordt aangebracht. Deze vernislaag is echter erg kwetsbaar : wanneer deze wordt beschadigd (door stoeprand, steenslag, …) komt het onderliggende metaal bloot te liggen, en krijgen agressieve velgreinigers en strooizout vrij spel: het metaal corrodeert, en de corrosie kruipt onder de vernislaag verder, alsof er witte wormen onder de vernis kruipen:

Hetzelfde gebeurt ook bij klassiek ‘nat’ gespoten velgen: weliswaar minder goed zichtbaar in ’t begin, kruipt de corrosie even goed ook onder de verflaag, en duwt deze na verloop van tijd helemaal los.

Vertoont uw velg een deuk, nadat u een stevig putje in het wegdek niet meer kon ontwijken? Een deuk in de velg is jammer genoeg niet vreemd aan de staat van onze Belgische wegen.

Wanneer de impact niet te ernstig was, zal u mogelijks slechts trillingen in het stuur of de ganse wagen gewaar worden. Bij een stevige impact echter kan de velg dermate plooien, dat de band niet meer luchdicht aan sluit tegen de velg. Er treedt een onmiddellijk volledig verlies van luchtdruk op, met meestal onherstelbare schade aan de band tot gevolg.

Bij een stevige impact aan hoge snelheid kan een velg ook scheuren ipv plooien. De band zelf kan de plotse impact niet opvangen in z’n flank, waardoor de volle kracht van de impact op de velg wordt overgedragen, met een breuk tot gevolg.

Dergelijke fracturen zien we hoofdzakelijk bij zware voertuigen, uitgerust met laagprofiel- en / of runflat banden, zoals bijvoorbeeld Tesla (zwaar batterijpakket in combinatie met laagprofiel banden) en BMW (laagprofiel runflat banden die quasi niet veren in de flank).

Hoezeer we ook schade bij montage proberen te voorkomen, ook onze monteurs gaan niet altijd vrijuit. Schade aan de velg wordt meestal veroorzaakt door een verkeerde opspanning van het wiel, of incorrecte afstelling van het monteerapparaat. Bij het op- of afdraaien van de band, kan hierdoor de monteer-arm krassen op de velgrand of spaken van de velg nalaten:

Schade ten gevolge van montage loopt steeds met de draaiing van het monteerapparaat mee. Dit in tegenstelling tot stoeprandschade, hierboven beschreven.

Geef uw velgen een nieuw leven

Donckers werkt samen met enkele gespecialiseerde bedrijven, die ook Uw velgen weer in nieuwstaat kunnen brengen. Deuken worden weggewerkt, scheuren kunnen worden gelast, de velgen kunnen opnieuw worden gelakt of gepoedercoat in een breed gamma kleuren, en die mooie blinkende boord kan opnieuw worden gepolijst en vernist !

Hoe ingrijpender de herstelling van uw velg, hoe hoger het prijskaartje. Het is daarom belangrijk om de kostprijs voor het laten herstellen, af te wegen tegen de kostprijs van een nieuwe velg : vaak is de prijs van één originele velg duurder dan een volledige set van 4 after-market velgen !

De offerte voor de herstelling van Uw velg(en) bekomt U best in één van onze vestigingen : het is moeilijk de schade aan Uw velgen telefonisch correct in te schatten. Spring gerust binnen voor professioneel en vrijblijvend advies.

Productieprocessen aluminium siervelgen

Aluminium siervelgen bestaan al lang: de eerste aluminium wielen werden reeds in 1930 geïntroduceerd door de Duitse voertuigfabrikanten Daimler-Benz en Auto-Union, op hun racewagens. De toenmalige productietechnologie is uiteraard niet meer te vergelijken met de huidige processen.

Waar tot een decennium geleden een aluminium velg louter diende om de wagen te verfraaien, zijn ze vandaag onmisbaar om tot een maximale gewichtsbesparing te komen bij productie van een wagen. In hun strijd om de consument te overhalen bij aanschaf van een nieuwe wagen, trachten de voertuigconstructeurs de beste verbruiks- en uitstootcijfers voor te leggen, én een mooie wagen aan te bieden. Een aluminium velg draagt daartoe bij door z’n fraaie vormgeving, én z’n lichtere gewicht : minder gewicht impliceert namelijk minder verbruik en lagere uitstoot.

Vandaag worden aluminium velgen op verschillende manieren geproduceerd. De belangrijkste 3 processen zijn:

Casting technology

Casting” is het Engelse woord voor “gieten” : Deze productiemethode, waarbij gesmolten 6061 aluminium in een voorgevormde mal wordt gegoten of middels vacuum gezogen, is veruit de meest voorkomende van de 3 (85% aandeel in Europa). De mal heeft reeds de gewenste vorm van de velg.

Eens het aluminium is afgekoeld wordt de mal geopend, en kan de velg worden afgewerkt : bramen worden weggeschuurd, boutgaten en centergat worden in de flens gefreesd, de velg wordt verder gepolijst, en kan dan worden gespoten in z’n defintieve kleur.

Voordelen:

  • een vrij goedkoop productieproces
  • weinig verlies aan grondstof

Nadelen:

  • Porositeit van het materiaal door smelt- en afkoelproces, wat de velg gevoeliger maakt voor scheuren en breken.
  • Om dit tegen te gaan wordt de velg aanzienlijk ‘dikker’ uitgevoerd, wat op zijn beurt resulteert in zwaardere velgen. Een doorsnee 18” velg weegt zo’n 12kg.

Flowforming is een upgrade van een ‘casted’ (gegoten) velg, waarbij de fabrikant een aantal nadelen van gegoten velgen countert. Bij flowforming wordt begonnen van een erg smalle velg gegoten uit gesmolten aluminium, dat opnieuw wordt verhit tot 400°. De daarop volgende stap kan je vergelijken met een homp deeg die uitgerold wordt tot een pizzabodem : het ‘bed’ van de velg wordt tegen een voorgevormde mal uitgerold en gewalst, tot men de beoogde breedte bekomt.

Hierdoor wordt het bed aanzienlijk dunner dan dat van een gewoon gegoten velg, wat een belangrijke gewichtsbesparing impliceert. Het verhitten en walsen van het velgbed verdicht tevens de structuur van het aluminium, waardoor dit minder poreus en bijgevolg sterker wordt.

Deze technologie wijzigt echter niets aan het hart van de velg (de flens en spaken). Sommige fabrikanten durven voor dit productieproces wel eens de term ‘Flow Forged’ of ‘Forged hybrid’ in de mond nemen, maar er is niets ‘forged’ (gesmeed) aan deze velgen.

Voordelen tov standaard gegoten velgen:

  • 20 – 25% gewichtsbesparing
  • 20 – 30% verbeterde trekvastheid van het velgbed:
    minder gevoelig aan scheuren en breken
    verhoogd draagvermogen

Nadelen:

  • duurder productieproces

Gesmede velgen zijn sterk én licht, maar deze voordelen komen met een aanzienlijke prijs. Beginnend van een massieve verhitte blok 6061 aluminium van doorsnee 50kg, wordt deze met behulp van een 8 tot 10.000 ton pers in verschillende stappen over een assortiment mallen geperst, waardoor de velg gradueel z’n smeedvorm (finished forge) aanneemt.

De smeedvorm wordt daarop verder uitgerold volgens het hierboven beschreven flowforming procéde, om tot z’n ruwe vorm (spin forge) te komen.

De ruwe velg wordt dan in een CNC-machine geplaatst: dit is een computergestuurde freesmachine die tot op hondersten van millimeters de definitieve velg uit ruwe vorm freest: een doorsnee 18 inch gesmede velg weegt dan nog zo’n 8kg. Hierna kan het wiel worden gespoten en/of gepolijst.

In tegenstelling tot de twee voorgaande productiemethodes, behoudt het aluminium tijdens dit hele proces z’n vaste staat: het aluminium wordt niet gesmolten en weer afgekoeld, maar gesmeed, waardoor de dichtheid en structuur van het materiaal superieur is aan andere productiemethodes. Maar dit komt met een aanzienlijk nadeel: van de initiële blok aluminium waarmee begonnen werd, blijft nog 15 à 20% gewicht aan afgewerkt product over.

Voordelen tov standaard gegoten velgen:

  • 30 – 35% gewichtbesparing
  • superieure materiaalsterkte

Nadelen:

  • hogere prijsklasse